top of page

Leverings- en betalingsvoorwaarden B-in motion 

Deze algemene voorwaarden gelden tenzij beide partijen anders overeen gekomen. B-in motion is gevestigd te Breda.

KVK 62273930 

BTW NL1257.98.969.B02

1 Algemeen

Onder klant wordt verstaan iedere (rechts)persoon die bij B- in motion een reservering of boeking heeft afgesloten, respectievelijk wenst af te sluiten en behalve deze, diens vertegenwoordiger(s), gemachtigde(n) en rechtsverkrijgende(n), alsmede degene(n) voor wie

de boeking is bedongen. Degene die namens of ten behoeve van een ander een bevestiging van B- in motion ondertekent is aansprakelijk voor alle verplichtingen die uit de bevestiging voortvloeien. Daarnaast zijn alle bij de bevestiging opgegeven personen ieder voor hun eigen deel aansprakelijk.

Voor alle andere opdrachten die B-in motion aangaat met opdrachtgevers gelden de afspraken zoals overeengekomen in de goedgekeurde offerte.

 

2 Toepasselijkheid

2.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, voorstellen, bevestigingen, en boekingen.

2.2 De toepasselijkheid van algemene voorwaarden van de klant wordt door ons uitdrukkelijk van de hand gewezen

2.3 Van deze voorwaarden kan schriftelijk worden afgeweken indien beide partijen daarover overeenstemming bereiken.

 

3. Overeenkomst

3.1 B-in motion is gerechtigd een reservering of boeking te weigeren zonder opgave van redenen.

3.2 Een overeenkomst komt tot stand door ondertekening van de bevestiging en retournering hiervan binnen 8 dagen.

 

4. Betaling

4.1 B-in motion stuurt een voorschotnota. Betaling dient binnen veertien dagen te geschieden.

4.2 B-in motion stuurt achteraf een eindafrekening. Betaling dient binnen veertien dagen te geschieden.

4.3 Bij te laat betalen wordt per aanmaning 10% van de totale reissom extra berekend

 

5. Reissom

5.1 In de in de bevestiging gepubliceerde reissom zijn inbegrepen alle in een ontmoetingsreis beschreven zaken.

5.2 Tenzij anders vermeld gelden de in de bevestiging gepubliceerde prijzen per persoon.

5.3 Alle reissommen zijn in Euro’s en gelden inclusief BTW en andere heffingen.

 

6. In de reissom zijn niet inbegrepen

6.1 De kosten van openbaar vervoer of huurfiets

6.2 De kosten van extra drankjes bij een tour.

6.3 De kosten van drankjes bij een diner.

6.4 De kosten van lunch en/of diner

 

7. Aansprakelijkheid

B- in motion aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade ten gevolge van letsel, ongevallen, kwetsing, verlies of diefstal, veroorzaakt aan de deelnemer(s) tijdens of ten gevolge van de activiteit, tenzij er sprake is van opzet en/of grove schuld van (de medewerkers van) B- in motion

 

8. Fietshuur

8.1 B- in motion aanvaardt geen aansprakelijkheid voor letsel en schade tijdens het gebruik van de huurfietsen.

8.2 De klant is aansprakelijk voor schade aan de fietsen

 

9. Wijzigingen door de klant

De reservering kan door de reiziger worden gewijzigd indien en voor zover dit mogelijk is. Naast de gewijzigde reissom is de reiziger €12,50 administratiekosten per groep verschuldigd, voor zover geen hogere onkosten worden aangetoond.

 

10. Wijzigingen door B-in motion

10.1 De bevestiging wordt door B-in motion naar beste weten en kunnen uitgevoerd.

10.2 B-in motion is gerechtigd het programma op niet fundamentele punten te wijzigen.

10.3 In geval van overmacht behoudt B-in motion zich het recht voor wijzigingen aan te brengen in het programma

10.4 Indien door omstandigheden die uitsluitend in de eigen bedrijfsvoering van B- in motion zijn gelegen, door B-in motion wordt besloten dat het programma niet zal doorgaan of dat daarin wijzigingen worden aangebracht verplicht B- in motion zich tot onmiddellijke

kennisgeving aan de klant.

10.5 Bij niet doorgaan verplicht B-in motion zich tot terugbetaling van de reissom. Echter alleen wanneer B-in motion geen gelijkwaardig programma ter vervanging heeft aangeboden.

 

11. Annulering en wijziging

11.1 Het annuleren van een ontmoetingsreis moet per mail geschieden. De datum van de mail geldt als annuleringsdatum.

11.2 Bij annulering binnen een week voor de dag dat de reis plaatsvindt wordt 100% van de reissom in rekening gebracht.

11.3 Veranderingen in het aantal deelnemers tot een verschil van 10% kunnen tot uiterlijk acht werkdagen voor vertrek kosteloos worden aangebracht. Worden de wijzigingen binnen acht werkdagen aangebracht dan bedragen de annuleringskosten 100% van de reissom.

 

12. Privacy en AVG

B-in motion verzamelt uitsluitend naam, (email)adres en telefoonnummer van klanten teneinde op een zorgvuldige manier de klant te kunnen informeren en factureren. B-in motion stuurt geen nieuwsbrieven of gebruikt uw gegevens op generlei andere wijze. Om eventueel uw gegevens te kunnen terugvinden bewaart B-in motion de klantgegevens, tenzij u aangeeft dat u dat niet op prijs stelt, dan verwijderen we uw gegevens direct uit ons databestand.

 

13. Klachten

Ondanks alle zorgen is het natuurlijk altijd mogelijk dat de klant een gerechtvaardigde klacht heeft. Deze klacht dient onmiddellijk bij B- in motion te worden ingediend, zo mogelijk op de dag zelf. Als directe indiening niet mogelijk is, of als de klacht niet naar tevredenheid wordt op gelost, moet deze uiterlijk een week erna schriftelijk en gemotiveerd worden

ingediend bij B- in motion.

 

14. Algemeen voorbehoud

B- in motion aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor foto’s, folders en ander voorlichtingsmateriaal, voor zover door derden uitgegeven.

 

15. Deelname aan het B-in motion programma

Tijdens een ontmoetingsreis heeft de organisatie het recht om deelnemers van (een deel van) de activiteiten uit te sluiten als naar haar oordeel lichamelijke, morele of geestelijke afwijkingen of condities zich bij hen zodanig openbaren dat de activiteit naar haar oordeel bemoeilijkt of belet wordt (of dreigt te worden). De betrokkene kan geen aanspraak maken op een alternatief programma. De betrokkene heeft geen recht op restitutie van de deelnemerssom. Deze bepaling is tevens van toepassing bij wangedrag.

 

15. Toepasselijk recht en geschillen

Op alle reserveringen en boekingen is Nederlands recht van toepassing

In gesprek met ...

An van Dixhoorn

update #3.jpeg

Als initiatiefnemer van Makersplaats Breda heb ik heel wat makers en betrokken organisaties van onderwijs, maatschappelijk middenveld en bedrijven gesproken. Het afgelopen jaar spraken we hen over de wensen en behoeften aan samenwerking en ontwikkeling. We bekeken ruimtes en gingen aan de slag met cijfers. En dan komt er nu eindelijk tijd en ruimte om zaken aan elkaar te knopen. Want zolang we nog geen locatie hebben, kunnen we natuurlijk al wel starten om interessante samenwerkingen te verkennen.

Duurt lang

Twee jaar geleden ben ik gestart met het hele traject om de Makersplaats in Breda op te zetten. We hebben er al genoeg over gesproken, het rapport kun je hierboven lezen. Daarin meer over het concept, wat de makers willen en wie ze zijn. Nu ‘alleen nog maar de uitvoering’. En dat duurt lang. Langer dan we willen, maar we willen dan ook landen op een plek waar we lange tijd kunnen blijven en waar we de kans krijgen om ons te bewijzen. Ik kan niet zeggen dat het rond is, maar we zijn optimistisch, nog even op onze handen zitten dus.

Van eenmalige events naar een blijvende plek

De afgelopen 20 jaar ben ik met B-in motion en BLIKsum vooral bezig geweest om bewoners actief te betrekken bij hun directe leefomgeving in allerhande wijkprojecten en culturele events. Samen met Isabelle Schol namen we het initiatief voor de Cultuurnacht en organiseerden die van a tot z de eerste vijf jaar. We organiseren ontmoetingsreizen in de stad met Bredanaars met een bijzonder verhaal, beroep of op een aparte plek. Ontmoetingen die je de kans geven even in een andere wereld te stappen en je te verwonderen over het leven van een ander. Die onderlinge betrokkenheid en het zoeken naar onverwachte verbindingen en connecties wil ik in de Makersplaats realiseren voor de lange termijn, een blijvende plek.
Community-building deed ik in de jaren negentig al in het noorden van Nicaragua, samen met een lokale organisatie voor kleine bedrijven in de hout- textiel- en leersector. Daar komt mijn belangstelling voor het makersvak vandaan. Niet eerder was ik zo direct in contact met mensen die met eenvoudige middelen de prachtigste producten konden maken.

 

Nu verder

Met Meurkens&Meurkens stevig aan onze zijde, gaat de Makersplaats er zeker komen. Het meest ingewikkeld is om Makers en betrokken partijen te enthousiasmeren maar nog niet concreet te hebben wanneer de verhuisdozen klaar moeten staan. En dat dat dan straks in één keer in heel korte tijd moet gebeuren, daar kan ik wel wakker van liggen, ja.

UPDATE #2 - De Makers

WHAT WASTE?

Eerste inspiratiesessie bij Vindingrijk en de Demontagehal

De Makersplaats wil niet alleen werkruimte bieden aan makers, ze wil ook inspireren om te zoeken naar innovatieve en hoogwaardige toepassingen voor producten en materialen die nu verdwijnen in reststomen.

Daar kunnen we heel veel over praten, maar makers willen graag de handen uit de mouwen en doen. Daarom organiseerden we eind november een eerste sessie waarbij makers, ontwerpers en vertegenwoordigers van Gemeente Breda en Avans ontvangen werden bij Vindingrijk en de Demontagehal. Anderhalf miljoen kilo restafval in Breda verdwijnt nog jaarlijks in de verbrandingsoven. Dat is 40% van het totaal. Heel veel andere reststromen vinden al hun weg naar producenten die afvalstromen als grondstof gebruiken.

Welke reststromen overheersen? Voor welke stormen is nog geen oplossing en wat zouden we daarmee kunnen? Hoe organiseren we nu deze stromen en wat kan er anders?

Hoewel de gemeente met het stedelijk afval bewust bezig is om stromen te scheiden en aan te leveren als grondstof voor nieuwe toepassingen, staat het thema circulariteit bij de kringloopwinkels eigenlijk nog in de kinderschoenen. Van oudsher is de kringloopwinkel een sociaal werkgelegenheidsproject, waar het in de eerste plaats gaat om mensen een beschermde werkomgeving te bieden en de circulaire gedachte pas een plek daar achter komt. Daar begint nu een omslag in te komen.

We zien direct dat er heel veel kansen liggen, die we samen met gemeente, onderwijs, ontwerpers en makers graag op willen pakken. Producten die op een andere manier aangeboden, voorzien van een nieuwe look een toffe uitstraling kunnen krijgen. Materialen die verzaagd of uit elkaar gehaald weer kunnen worden gebruikt in allerhande gebruiksartikelen, speelgoed of textiele vormen. Een winkel waar je ge-upcyclede producten kunt kopen, vermaakt, mooier en meer van nu dan wat het was. We zouden ontwerpchallenges willen organiseren voor de grote reststromen: boeken en cd’s.

De bijeenkomst smaakt naar meer en we hopen straks met de Makersplaats ruimte te kunnen bieden om samen met de kringloopwinkels op zoek te gaan naar manieren om de spullen die nu teveel aangeboden worden of geen weg meer vinden naar kopers, om te buigen naar nieuwe producten.

In gesprek met ...

Rolf Meurkens

Rolf.jpeg

Meurkens&Meurkens is een broedplaats ontwikkelaar die zich verbonden heeft aan de Makersplaats Breda.

We vragen Rolf, een van de twee broers die dit bedrijf hebben opgestart, hoe zij Meurkens&Meurkens begonnen?

 

"Mijn broer Maarten was directeur van de HuisOppasDienst, een van de eerste anti-kraak bedrijven in Nederland. Daar kwam hij erachter hoeveel geld er verloren gaat aan Antikraak bedrijven. Die werden namelijk betaald door de eigenaar én de gebruikers van de panden. Dat zat hem niet lekker. Hij begon toen met tijdelijke verhuur, in eerste instantie van filmlocaties, makkelijk, want die hebben een duidelijk begin en eind. Ik was inmiddels gestopt als fysiotherapeut, op wereldreis gegaan, een kinderboek gaan schrijven en aan het hockeyen om geld te verdienen. Als Maarten twee klussen tegelijk had, dan deed hij de één, en ik de ander. Toen Maarten de opdracht kreeg om een heel groot pand te verhuren, zijn we met zijn tweeën een bedrijf begonnen, dat is nu 19 jaar geleden. We verhuren allerlei complexen die (tijdelijk) geen functie meer hebben. Ondertussen wensten onze huurders steeds meer vastigheid. Daarop zijn we gaan kijken of we ook panden voor langere tijd konden (ver)huren, of zelfs kopen. We hebben op dit moment negen broedplaatsen, onder andere een oude geschutsbatterij met meerdere munitiebunkers, een artist in residency programma en een broedplaats van 9000m2 in Halfweg die we hebben gekocht: Bogotá."

Inspiratie

"We raken continu geïnspireerd, omdat we in een netwerk zitten waarbij we bij elkaar neuzen. Maar we zijn ook een van de eersten die dit zijn gaan doen in Nederland, dus het lijkt erop dat wij een boel andere mensen hebben geïnspireerd. Wij komen vanuit het idee dat antikraak anders zou moeten, er zijn ook clubs die vanuit de kraakwereld komen. We hebben een gemeenschappelijk doel om op een zinnige manier invulling te geven aan leegstand. Wij zien onze vakbroeders niet als concurrent, we gunnen elkaar allemaal het werk. De concurrentie die wij ervaren, komt vanuit de leegstandbeheerders, de antikraak clubs. Zij hebben een flinke voet tussen de deur bij de grote vastgoedbezitters, terwijl wij weten dat we echt verschil kunnen maken."

 

Makersplaats Breda?
"Ik zou heel graag willen zien dat we het plan van De Makersplaats echt helemaal ten uitvoer kunnen brengen. Al die makers die we zo graag met elkaar willen gaan verbinden, dat we die op één plek kunnen gaan huisvesten. En dat de som der delen heel veel meer is dan alleen de optelsom. De ultieme droom is eigenlijk een tweede broedplaats zoals Bogotá, maar dan in Breda. Met verschillende gebouwen op één locatie, die allemaal  één grote gemeenschappelijke deler hebben. Waar we wel kunnen differentiëren tussen de gebouwen zelf, waarbij we aan de ene kant meer de schoon werkende kunstenaars hebben en aan de andere kant de rauwere ateliers. Waar houtbewerking kan zijn, dansers bezig zijn, muziek gemaakt kan worden en ook een plek waar weer wat meer bureau gebonden activiteit ontplooid kan worden."

De Makers

Monique van Winkel

_edited.jpg

Wat is ONS label?

 

“ONS label is een sociale onderneming met als rode draad re-integratie van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Wij hebben een aantal bedrijfsonderdelen die we inzetten om die re-integratie mogelijk te maken die gericht zijn op ambacht, waaronder Het Naaiatelier, De Studio, Het Klusteam, ONS Restaurant en de Mevrouw de Wit (schoonmaak). Het is ooit begonnen met Vrouwenstudio Amalia. Dat was een plek waar vrouwen uit de wijk met verschillende culturele achtergronden samen hun eigen activiteiten opzetten in een pand dat bestemd was voor de sloop. Uiteindelijk is dat pand gekocht door woningcorporatie Alwel (toen Singelveste).”

 

Wat inspireert ONS?

 

“Wij zijn bij stichting STUNT geweest in Delft. Toen dachten we: Wauw, als het zo zou kunnen zou dat wel heel mooi zijn. STUNT zit in een oude bedrijfshal, met voldoende ruimte, waar allerlei materialen geupcycled worden tot nieuwe dingen. Er wordt veel samengewerkt tussen de verschillende disciplines. Wij houden ook van kwaliteit, het moet geen freubelwerk zijn, maar je moet echt iets maken waar mensen wat aan hebben, wat er goed uitziet en mooi is gemaakt. Dat hoop ik ook voor de Makersplaats.”Waarom mee met de Makersplaats? “We weten van voorbeelden in het land dat alles onder één dak veel kansen biedt. Energie kan stromen en samenwerking gaat veel gemakkelijker. Voor onze deelnemers is het ook waardevol om in contact te komen met andere ambachten en daar wat van te leren. Maar ik denk ook aan gedeelde opdrachten. De synergie van het samenzijn kan heel veel opleveren. We zouden met ONS ook de bedrijfshoreca kunnen doen bijvoorbeeld. Ik heb nog twee huurcontracten liggen voor een aantal jaar, maar als er een pand is dan gaan we zeker in gesprek.

Waar ben je het meest trots op?

 

“Eind maart ga ik stoppen, dan word ik 65. Na 10 jaar ONS label is het tijd voor nieuwe energie. Ik ben trots dat we iets hebben neergezet dat blijvend, solide is. En op de mensen die bij ons in het traject zijn geweest. Er waren er veel die terugkwamen voor de viering van het jubileum afgelopen week, die een mooie plek hebben gevonden in de samenleving. Dat je daar een stukje aan hebt mogen bijdragen, daar ben ik het trotst op. Ik hou van mensen, ik vind het heerlijk om met allerlei culturen bij elkaar te zitten. Je kan zoveel leren van elkaar.”

 

En dat zal je zeker de komende tijd nog blijven doen

 

“Ja, dat is niet zomaar weg. Daar ben ik niet bang voor.”

UPDATE #1 - De Makers

In april 2023 zaten we met verschillende makers in Breda bij elkaar bij ONS label voor een eerste brainstormsesssie. Met een groep makers, Breda Circulair en de gemeente Breda werd al snel duidelijk dat er een gevoelde behoefte is om samen te werken, zichtbaarder te zijn en samen stappen te kunnen zetten om duurzaam ondernemen op alle facetten in de praktijk te kunnen brengen.

 

We maakten in juni en juli een ronde langs zes locaties in het land waar duurzame broedplaatsen met ambachtelijke makers al langer bestaan en leerden van hun ervaringen. En bovenal, we kregen veel zin om in Breda te starten! We spraken makers in de regio Breda, organiseerden werkplaatsbezoeken, bijeenkomsten en interviewden stakeholders.

 

Eén van de Broedplaatsen die we bezochten was BOGOTÁ in Halfweg, beheerd door Meurkens&Meurkens. Dit oude BAM hoofdkantoor, 4 gebouwen van in totaal ongeveer 9000m2, in Halfweg huisvest ruim 180 ondernemers, veelal uit Haarlem en Amsterdam. De Bredase broers, Rolf en Maarten Meurkens zijn al twintig jaar ontwikkelaars van maatschappelijk vastgoed en creëren broedplaatsen voor uiteenlopende branches en sectoren, voornamelijk in Noord Holland. In Halfweg investeerden zij samen met een groep aandeelhouders in het complex en creëerden zo een duurzame toekomstbestendige broedplaats, met heel diverse makers.

 

Zij waren direct enthousiast over de plannen voor Breda en besloten partner te worden van het initiatief. We kregen een subsidie van het O&O fonds Midden West Brabant om het plan in alle facetten uit te werken tot een concrete business case. De gesprekken met makers, stakeholders en vastgoed ondernemers zijn grotendeels gevoerd. Avans studenten zijn bezig met een publieksonderzoek naar de wensen en behoeften rond het initiatief. Afhankelijk van hoe snel alles gaat, hopen we eind van het jaar de bevindingen met jullie te kunnen delen. Echte stappen kunnen we pas zetten als we een concrete locatie op het oog hebben. Dan kunnen we gaan rekenen, weten we hoeveel ruimte er verdeeld kan worden en gaan we onderzoeken wie daadwerkelijk mee wil.

In die fase bevinden we ons nu. We houden jullie natuurlijk op de hoogte! Ken je andere makers die wellicht belangstelling hebben en mee willen doen in dit initiatief? Stuur hen dan deze update door en vraag hen contact op te nemen, zodat we een lijst hebben van mensen die belangstelling hebben om een ruimte te huren op deze nieuwe plek.

bottom of page